Ibu ada followers ke??

Tuesday, October 28, 2014

Penguasa Kastam W41

Alhamdulillah.... Syukur..
 rezeki nak dapat post W41 baru datang tahun ni.. 2014..
sebenarnya ibu adalah calon simpanan bagi jawatan ni 2 tahun yg lepas.. Entry DISINI  
Memandangkan negara kita nak laksana GST (good service tax) tahun 2015 nanti, jadinya Jabatan Kastam selaku agensi yang kutip cukai barangan tersebut telah diluluskan perjawatan baru untuk Bahagian GST.. so maknanya banyaklah nak pakai orang kan..

mengikut statistik seramai 105k orang yang memohon jawatan ini tapi hanya 101k org  yang layak kerana SPA amik calon yang mempunyai CGPA 2.60 ke atas shj.. 85k+ calon menduduki exam online dan hanya 30k+ yang lulus.. Kesemuanya dipanggil untuk ditemuduga dan khabarnya hanya 165 orang yang akan mendapat lantikan terus (x termasuk simpanan tahun 2012), 2k calon simpanan yang mana 1k untuk kastam dan 1k calon lagi untuk lain-lain jawatan..

Tengok pada 30k+ tu, memang sengit la temuduga kali ni.. bagi satu-satu negeri, lebih 5 bilik temuduga disediakan.. contoh macam kat Terengganu, 1 hari ada 6-7 bilik temuduga.. bayangkan... dan khabarnya kuota bagi seorang panel adalah
seorang sehari untuk lantikan terus .. 

Alhamdulillah kami (calon simpanan) dah terlepas dan SPA telah maklumkan yang kami diberi keutamaan untuk dilantik ke jawatan ini..

mana x nya, kami dulu dah lalui semua tapisan.. start dengan exam bertulis, ujian kira-kira tanpa pakai kalkulator, buat esei in BM & English.. pastu ada program assessment lagi.. aktiviti dalam assessment tu jangan citer la.. macam2 ada.. haha..
statistik masa time ibu dulu kalu x silap, yang amik exam 25k+ orang, yang lulus exam dan ke program assessment hanya 2k orang... yg dapat interview 800 orang dan yang lulus temuduga 400 orang (lantikan terus + simpanan).. 
kira ibu ni antara calon yg dapat markah ranking bawah2 la sebab dapat lambat kan.. haha.. xpe la, janji dapat sebab Allah ada 'sebab' tu kan :) 

Masa mula2 ibu dapat tahu dapat post ni, perasaan ibu berbelah bagi.. happy giler pun ada, takut pun ada.. bukan apa, lately banyak dengar kes2 rasuah kat tv, kes ditembak mati la... selain tu takut kena tinggal family, takut kena posting negeri lain dan macam2 lagi... Jadinya ibu pun minta pandangan dari ayah, bos ibu, adik beradik, kawan2, senior2 tempat keje, kawan2 yg dah keje kastam dan yang paling penting atok... abah ibu yg amat disayangi..

atok kata ''terima je la jawatan ni, untuk masa depan anak2 jugak.. dulu penat belajar mesti nak keje yang lebih baik kan?? lagipun bab2 mati tu semua Allah yang tentukan.. cuma penyebab je lain2.. kalu x keje kastam pun, tengah baring2 pun boleh mati kalu dah sampai ajal.. pasal rasuah tu pulak, tepuk dada tanya iman.. keje apa2 pun kalu nak amik rasuah, amik jugak..''

dan statement abah yang paling sadis ''kalu dapat posting kat Pasir Gudang lagi bagus.. dekat ngan abah''..  last word tu rasa touching sangat2.. walaupun anaknya dah berkawen, tapi besar harapan atok nak anak dia dok dekat ngan dia.. :'(

Beberapa hari lepas tu, ditakdirkan ibu berborak2 pulak dengan staf Audit yang bekerja di Kastam Neg Trg bagitahu ada 6 kekosongan W41 di Wisma Kastam Trganu.. 1 seksyen GST dibuka memang utk tujuan GST ni... kesemua masih belum terisi... Alhamdulillah sangat2.. berita ini la yang membuatkan hati ibu lagi bersemangat nak grab post ni.. :)

Sehingga tarikh hari ni, 27.10.2014, ibu masih belum dapat surat lantikan dari SPA lagi.. SPA akan keluarkan surat tawaran bersekali dengan calon temuduga yang akan berakhir hari ni..


Ye la kan.. apa pulak jadinya kalu set2 ibu dah dapat surat tawaran sedangkan temuduga masih berlangsung.. boleh mengganggu emosi calon2 yg belum selesai temuduga ni.. kesian dorang..

dan beberapa hari yang lepas, ibu dapat maklumat di atas daripada group whatsapp ibu 'Calon Simpanan Penguasa Kastam Tahun 2012'... tarikh lapor diri di Akademi Kastam Malaysia (AKMAL) di Melaka...
wahhh... x lama dah ni.. sebelum ni dapat perkhabaran dari SPA tarikh lapor diri mungkin akhir Dis atau awal Jan 2015 tapi pihak JKDM nak cepat la pulak...
result temuduga yang biasanya keluar selepas 30 hari dari tarikh akhir temuduga akan keluar pada 10.11.2014.. memang cepat la kan.. kami pulak akan lapor diri pada 17.11.2014 dan berkursus selama 7 minggu ( tamat pada 2.1.2015)...

Tapi kan...bila fikir2 balik, Syukur sangat2 sebab dalam tempoh ni, anak2 ibu dah mula nak cuti sekolah.. sedang molek ibu habis kursus anak2 akan kembali ke sekolah pulak. Mungkin ini la hikmahnya kenapa ibu dapat post ni lambat sikit dari kawan2 batch ibu yg lain.. tu belum dengan along yg tetiba disahkan kena sakit VUR lagi... kalu x, mesti ibu x dpt nak luangkan masa berharga dengan along in case ibu kena transfer jauh... Dan kebetulan pulak masa ni la baru ada 6 kekosongan di Trganu.. ketentuan Allah belaka... hopefully dapatlah ibu posting di Trganu nanti.. Mudah2an Allah mudahkan segalanya.. Aamiin~
 Cuma yg frustnya, cuti sekolah kali ni anak2 ibu x kemana la jawabnya... Plan asal,  ibu nak bawa ayah & anak2 ke Kedah masa Hari Sukan Audit SeMalaysia pada 21.11.2014 nanti.. siap dah booking bilik.. tido 2 malam kat Alor Setar, kemudian nak sambung cuti nak pegi jalan2 kat Pulau Langkawi... nak naik cable car, nak tengok ikan2 kat waterworld, nak naik bot tengok helang dan lain-lain.. bajet pun dah bereh.. tapi apa nak buat? tu la orang kata... kita hanya merancang... tapi Allah yang tentukan segalanya... xpela, insyaAllah panjang umur kita akan ke sana jugak 1 fine day :)... 
ibu doa2 semoga ayah nak ajak anak2 bercuti ke Melaka pulak nanti, pegi melawat ibu kat AKMAL.. huhu :) ~

x lupa nak wish TQVM to ayah sebab menyokong ibu selama ni... teringat jasa2 ayah especially masa lepas kita kawen dulu (masa diploma) dan ayah bagi permission kt ibu untuk sambung degree pulak.. dan sekarang ni la baru nampak hasilnya..
semoga kita terus 'bersama' walau dalam susah dan senang.. Aamiin..

 gambar zaman muda remaja selepas bertunang.. tahun 2001

 
gambar selepas kawen.. tahun 2003

 kini dan selamanya  :)



Alhamdulillah.. 
tahun 2014 ni banyak moment yang indah2 dalam hidup ibu.. walaupun banyak jugak pahitnya ~
Syukur banyak2 sebab Allah memudahkan segalanya.. 
Semoga Allah terus merahmati hidup kita dan memurahkan rezeki seterusnya... aim ibu satu jer, nak buat rumah impian.. insyaAllah kalu diizinkan Allah..
ibu berjanji akan menjadi hambaNya, isteri, ibu, anak, dan wanita yang baik sementara masih diberi nafas ni.. Mudah2an.. Aamiin..

100 comments:

  1. Tahniah sis...sy masih menunggu kputusan temuduga :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq dear..insyaAllah kalu rezeki kita x kemana kan?? Yatt pn tggu dh 2 thn.. btw pihak SPA telah memanjangkn tempoh simpanan kami 2 thn lg..sehingga thn 2016☺

      Delete
  2. congrates kak yatt. alhamdulillah akhirnya Allah beri rezeki. seronoknya. hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq mahirah..yatt doakan awak pn dpt jgk 😀

      Delete
    2. in sha Allah amin. hehe. =D ramai betul simpanan nk 2000, mmg ada ye kak yg simpanan akn serap ke lain2 jawatan? hehe

      Delete
    3. Dgrnya mcm tu la tp yatt pn x pasti

      Delete
  3. tahniah kak..rezeki akk & fmily..alhmdulillah

    ReplyDelete
  4. Congrate sis...we r still waiting for our result.. seemes the number of person yg akan dilantik melebihi 161 la tmsk calon simpanan lps... hope our faith is over there... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq dear. I wish u all da best! See u in AKMAL soon 👌

      Delete
    2. Lantikan awal lbh kurg 265 org.. simpanan ada 83 kot

      Delete
  5. kat sini sy ambik tips dri akak yg pernha interview kastam ...akhirnya akak dpt jugak..huhu..alhamdulillah...rezeki sekeluarga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq malek ku... semoga malek ku pn dpt nnt insyaAllah.. doa byk2 k

      Delete
  6. syukur alhamdulillah sis, tumpang happy buat sis n keluarga. sy salah seorang dari 30k calon yang hadir interview kastam W41 hr tu. oh cepat lah result keluar nampaknya, tak mampu nak berharap sebab persaingan terlalu sengit. apa2 share nnt di blog sis ni ye. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok izzah.. insyaAllah akk akn post new entry berkaitan penguasa kastam ni nnt..apa2pn doa byk semoga Allah murahkn rezeki izzah... btw tq izzah singgah blog akk yg ntah apa2 ni.hehe

      Delete
  7. Tahniah kak.. sy epi tgk akak bjya wlaupun sy xknl akak.. huhu.. Semoga Allah merahmati dan memudahkan segala urusan akak dan keluarga.. aamiin.. tahniah kak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq dear.. insyaAllah semua pelawat2 blog akk dimurahkan rezeki, dirahmati Allah selalu dan berjaya dunia akhirat..aamiin

      Delete
  8. Salam, sis

    Terharu bila baca entri blog sis dalam mengejar rezeki jawatan ni. Alhamdulillah, tahniah saya ucapkan.

    Sekiranya ada jodoh dan rezeki, Insya-ALLAH kita akan bertemu ya sis. Doakan saya juga setelah 2 tahun menemui kesukaran untuk bekerja di sektor awam mahupun swasta :')

    Tahniah sekali lagi.

    Salam perkenalan dari Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Azleah... awak pun simpanan jugak ke??? please whatsapp me 0137378394.. kita ada group simpanan 2012 tau... :) see u soon in AKMAL :)

      Delete
  9. Salam Sejahtera Kak,

    Saya pembaca setia blog kakak dan saya jumpa blog kakak ni semasa saya mencari tips menjawab Peperiksaan Penguasa Kastam W41 2014. Saya telah lulus exam dan dipanggil temuduga. Sekarang saya dikategorikan sebagai simpanan lantikan. Saya pun tak berapa faham apa itu simpanan lantikan.

    Saya tumpang gembira rezeki akak. Rezeki anak-anak. Tahniah dan syabas buat kakak. Diharapkan kakak terus share pengalaman sepanjang kursus di AKMAL nanti.

    Good Luck.
    Nancy Sarawak

    ReplyDelete
  10. Tq nancy.. simpanan ni akan dipanggil bila ada lagi kekisongan jawatan.. calon simpanan mengikut ranking markah masa temuduga.. cth ada 20 kekosongan, spa akak offer 20 org markah tertinggi... yatt rasa lantikan batch saya ni ramai je x accept.. atas faktor gaji.. yatt rsa u oll yg simpanan peluang masih cerah sbb kastam nak pakai ramai kan??? Btw tq nancy and i wish u all the best!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Kak Yatt...Saya berharap sangat saya berada di ranking yang di depan...Saya akan pastikan saya tidak ketinggalan membaca blog Kak Yatt. Tahniah sekali lagi Kak Yatt!

      Delete
  11. Kursus nanti puan jumpa kwn sy amir.dia berjaya sy hanya simpanan mcm puan juga...harap2 ada rezeki akan datang...

    ReplyDelete
  12. saya pn simpanan jgk..hrap2 spa dpt panggil secepat mungkin calon simpanan ini..insyaAllah.amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah zaim.. simpanan pun rezeki jugak.. drpd x dpt lgsg kan? Doa byk2 semoga rezeki dtg cepat k..

      Delete
  13. Salam sis..terima kasih kerana berkongsi info.saya merupakan calon baru jwtn ini dan lps cek kat portal sy berjaya dpt lantikan tetap..saya tertanya2 bila dan bagaimana surat tawaran akan diberi ye sedangkan kursus akn berlangsung kurang 2 minggu dr hr ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah dear dpt lantikan terus.. tggu je surat.. kalu spa rasa x sempat, dorg akan kol.. btw akk pn xdpt lagi surat dr kastam.. brg2 keperluan kastam yg bgtau...nnt kalu akk dh dpt surat dr kastam, insyaAllah akk akan up entry psl brg2 yg perlu disediakan k.

      Delete
    2. Terima kasih kak for d reply..smoga ketemu di akmal..hehe..

      Delete
  14. saya antara calon simpanan W41 2014 nie...huh, bila la diorag nak panggil nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah... sabar.. doa byk2 semoga jadi calon simpanan ranking atas2.. kalu dipanggil pn myb slps 2jan2015
      . Lepas kami hbs kursus.. kot...

      Delete
  15. Alhamdulillah.... gembira sy bace kisah2 akak... tahniah kak yatt dapat lantikan tetap..

    ReplyDelete
  16. Tahniah kak yatt.. thankz untuk info yg sgt bguna..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq :).. info biasa2 jer.. sekadar kenangan peribadi.. semoga berguna kepada yang lain

      Delete
  17. Salam nk tnye.. erm.. calon simpanan 83 @ 1k.. xsbr rase nk tnggu lantikan tetap.. ;(

    ReplyDelete
  18. wslm.. calon simpanan thn 2012 dulu 84 org.. yg thn 2014 ni dgr2 2k.. semoga awak cpt dipanggil

    ReplyDelete
  19. Salam Sejahtera Kak Yatt,

    Nak tanya, bagaimana Kak Yatt tahu yang simpanan calon 2014 ada 2000 orang? Fuhh ramai jugak tu..kalau dalam tempoh 2 tahun status simpanan tu, mana mungkin JKDM ambil 2000 dalam 2tahun...huhuhu...melepas lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai nancy..akk pn dgr dr sumber2 yg boleh dipercayai..mmbr ramai kt kastam. Mmg dia kata 2thn tp spa boleh je nk drag lagi tempoh tu

      Delete
  20. setahu saya calon simpanan 2014 450 org.. 200 utk lantikan tetap... tu yg dimaklumkan oleh penceramah pada sesi taklimat cara jawam exam online

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lantikan tetap yg baru ni hanya 150-160+ jer... simpanan tu pn x tepat kot..tp sumber dari mmbr dlm kastam...kalu dorg silap akk pn silap la...info msa taklimat x semestinya sama..msa akk join tklimat hrtu, dia kata nak panggil calon tmdga ikut rnking mark msa exam. X panggil semua.. tp molek ada je 30k+ semua ditmdga

      Delete
  21. Boleh dah panggil Puan Yatt mulai sekarang...Puan, nanti jangan lupa update aktiviti kat AKMAL tau...Nancy pasti ternanti-nanti post yang kat AKMAL tu...

    ReplyDelete
  22. X pyhla puan2..pggil kyatt jer..lbh mesra.nnt akk update yer..tiap hari..myb thru phone je kot.hehe

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. tahniah..ingin bertanya kepada puan sudah dapat surat lapor diri daripada kastam.. saya masih menunggu surat sedangkan tarikh lapor diri 17 nov ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq johani... blm dpt surat lg.tp kastam dah kol dan katanya nk send email mggu depan

      Delete
  25. Salam kak...tahniah akak akhirnya dpt lantikan tetap.sy berjaya simpanan lantikan je utk temuduga baru2 ni...akak ade dgr x dari kwn2 akak kt kastam tu,dlm bln jan2015 akan ada intake baru??rasa berharap sgt nk jawatan ni...moga dipanggil cepat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq.. insyaAllah akk sure after kami hbs kursus nnt akn ada pgmbilan baru..cuma calon simpanan ni diranking ikut mrkh.. the highest mark akn dipggil dlu..byk berdoa k :)

      Delete
  26. Selamat menjadi latihan penguasa kastam akak kat AKMAL..doakan kami yang calon simpanan akn dipanggil secepat mungkin..insyaAllah..kalau ada masa update r akak psl aktiviti yang dijalankan dekat AKMAL..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq zaim.. bereh.... off cos ada masa free akk akan updtae entry kt akmal.. lgpn kt akmal ada wifi.hehe

      Delete
  27. Assalamualaikum..kak..sy baru2 ni dh dapat keputusan utk temuduga bulan oktober 2014 yg lalu..Alhamdulillah berjaya temuduga..namun begitu surat memang x dapat lg sbb plik jugak dr jwpn emel akak tu dorg kata akan masuk sekali dengan yg calon temuduga bulan 10 2014 yg lalu kan..mcm mna saya nak tahu ye kak psl urusan surat tu..sbb bkn ape 27hb November ni saya akan bernikah jd kalau dapat tahu tarikh sebenar lapor diri senang sy nk aturkn..akak ade info???

    ReplyDelete
  28. Whatsapp saya.lbh cepat nak info 0137378394

    ReplyDelete
  29. Salam... saya pun calon simpanan W41 2014. Betul ker akan ada pengambilan bulan Januari 2015 nie?

    ReplyDelete
  30. me too..calon simpanan lantikan. hrp2 rezeki msh cerah... sedih..uwargh!! :-[

    ReplyDelete
  31. In case batch saya nanti ramai yg tolak, off cos ada pengmbilan baru.. bykkan berdoa yer adik2 :)

    ReplyDelete
  32. in shaa Allah kak.. mudah2han rezeki msh cerah. tdi ad baca pekeling transformasi baru spa, calon simpanan lantikan ne peluang dia lebih tinggi sbb skrg ne teda had tempoh, calon simpanan smpi dpt lantikan ttp. tertakluk kekosongon dn keperluaan sstu jabatan.

    ReplyDelete
  33. Buat kawan2 yang dapat calon simpanan, ni ada satu berita/khabar angin yang mungkin boleh menyedapkan jiwa.
    Seperti yang kita maklum, jumlah yang dapat lantikan terus kurang 300 org, manakala calon simpanan khabar anginnya ada 2k. Kalau ikut logiknya kenapa nk pakai ramai sangat.
    Korek punya korek, gali punya gali, ada la info2 yang boleh diguna pakai. Kita sedia maklum bahawa setiap lantikan W41 wajib g kursus di AKMAL Melaka. Berapa kapasiti maksimum pada satu2 masa? Kurang lebih 300. So calon2 simpanan tu kena la sabar giliran yabg seterusnya ya.

    Yang kedua, GST ni bukan mende kecik peringkat jabatan. Ini mende nasional, melibatkan seluruh negara. Dan melibatkan seluruh entiti perniagaan di Malaysia. Perlaksanaannya mula April 2015, tp secara kasarnya, May 2015 baru boleh nampak mana2 procedure yang pincang. Secara organisasinya, Kastam takkan rombak, cuma akan tambah 1 lagi unit/jabatan. Itu la tempatnya buat calon2 simpanan ni ha. Sbb apa, SPA takkan buang masa dan kos utk buat exam online dan temuduga berkali2. Jadi setiap kali kastam nk org, SPA ada dh calon2 simpanan yang boleh diguna pakai.
    Setakat itu sahaja, info saya ni pun jangan diterima bulat2. Yang penting, teruskan tawakkal pada Allah

    ReplyDelete
  34. Jika itu seperti yang diterangkan di atas melalui sumber-sumber yang boleh dipercayai, kami calon simpanan berasa lega sedikit....harap semoga ianya dipercepatkan panggilan untuk kami yang calon simpanan ni...penantian suatu penyiksaan...

    ReplyDelete
  35. as salam... sy pon calon simpanan =)... hope ade la rezeki nanti..insyaallah... kak yatt, nt update pasal training kat AKMAL tu eh...sy ingatkan 3 bulan... all da best ye kak yat...btw,xde group wassap utk calon simpanan 2014 ke ?=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Better awak join group fb..kt situ dorg ada buat group whatsapp dan telegram..

      Delete
    2. Apa nama group dlm FB...dah try search but group already closed...

      Delete
  36. Apa group nya? Sy nak add

    ReplyDelete
  37. Byk je group korang bole cari...tp rasa syorkan join group CALON SIMPANAN PENGUASA KASTAM W41 OKT 2014.

    ReplyDelete
  38. semoga semua berjaya.Jangan putus asa.teruskan hidup anda seperti dihari2 sebelumnya.

    ReplyDelete
  39. Thanks atas info. Nnti post cerita kat AKMAL...tentu seronok.

    ReplyDelete
  40. tahniah zaliyatt..selamat menjadi warga JKDM.

    ReplyDelete
  41. sis minta page fb, nak add. da nak tya pasal training

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat side bar ada kan?? siti hayati s.hamid

      Delete
  42. Salam Kak, nak tumpang tanya tahun ni bila ada pengambilan lagi ? ada yg kata bulan April dan Ogos tapi tak pernah dengar ada yg telah dilantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thn ni ada lagi 2 kali.. 27 apr kot dan sekali lg x pasti.. yg apr ni ada yg dh dpt.. cer cek kat status permohonan jawatan kt laman web SPA tu.. status akan bertukat "lantikan tetap'

      Delete
    2. x tukar status lagi. masih simpanan

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. ranking simpanan lantikan dah ada dlm website SPA

      Delete
  43. salam kak,,,,saya nak tanya pendapat...saya merupakan simpanan lantikan KP27 tetapi saya telah dipanggil temuduga utk jawatan W17... perlukan saya hadiri temuduga tersebut?dan adakah saya akan kena blacklist sekiranya saya xdak hadir?

    tq kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. asslm.. sorry lambat reply.... gi je interview mana2 pun.. x blacklist kalu x gi.. lagipun simpanan belum tentu dapat melainkan ada kekosongan..

      Delete
  44. Salam..admin saya dh temuduga bulan 4 thun ni hasil keputusan saya mendapat ranking 253 daripada 1500..rasannya lama tak nak kena tunggu sampai lantikan tetap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm... ok tgk ranking no. tu.. tapi saya rasa pengambilan mcm dah lebih je dr no 253 tu.. SPA x ikut no ranking tu kot.. sbb dah bape kali pengmbilan ni.. tp jgn bimbang, dgrnya semua simpanan akan dilantik tetap.. tunggu je surat & berdoa banyak2 k

      Delete
  45. Ouhh macam tu yer terima kasih siti hayati...

    ReplyDelete
  46. Guys ada tak group whatapp calon simpanan w17 tahun ni? Kalau ada invite saya mai 0135270485

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya calon simpanan w17..nombor 39/400..tempoh simpanan akan tamat pada bulan 12/2016..berapa bulan je lagi..masih ada harapan ke? Wasap sy plz..0135897231

      Delete
  47. Group calon simpanan W41 2014 ada? 0129536685

    ReplyDelete
  48. salam kak..saya bru dpt email utk lantikan tetap..tapi surat x smpi lg dkt rumah... 19 ni dah nk lapor diri dkt AKMAL... nk tanya akak la.. kita kene buat medical check-up ke sblm lapor diri?

    tq kak... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lewat reply.. yer firdaus.. kena buat sblm lapor dri.. tapi klu surat lambat rasanya boleh je buat masa tgh kursus.. kejap je buat med cekup tu

      Delete
  49. salam kak, nak tanya kak adakah simpanan lantikan semua akn serap masuk ke ? Bila ada lagi pengambilan baru ?

    ReplyDelete
  50. salam admin, nk tnye tarikh sah laku simpanan lantikan w41 nie sampai bila yea Jun 2016 ke?

    ReplyDelete
  51. Saya calon simpanan w17..nombor 39/400..tempoh simpanan akan tamat pada bulan 12/2016..berapa bulan je lagi..masih ada harapan ke? Wasap sy plz..0135897231

    ReplyDelete
  52. Saya calon simpanan w17..nombor 39/400..tempoh simpanan akan tamat pada bulan 12/2016..berapa bulan je lagi..masih ada harapan ke? Wasap sy plz..0135897231

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya x pasti dear.. saya x keje di SPA :) boleh kol SPA utk pertanyaan

      Delete
  53. Salam akak yatt.sy nk tnya...mase temuduga penguasa kastam w17 ni dia ade check mata x??atau jwtan kastam yg lain dia ade check mata dlu x sebelum interview?dan apa cadangan akak untuk sy bace untuk prepair mase iv nanti?tq

    ReplyDelete
  54. Salam Puan Yati..sy ada beberapa kemusykilan nak tanya tentang perlantikan dan proses.
    1. Adakah SPA buat tawaran perlantikan melalui jabatan?
    2. Adakah salinan surat temuduga dan salinan surat akuan ketua jabatan diperlukan semasa buat pelepasan jawatan..

    ReplyDelete
  55. iv bulan 4 aritu utk wk19..ada sape2 yg dapat lantikan tetap dh ke?

    ReplyDelete
  56. iv bulan 4 aritu utk wk19..ada sape2 yg dapat lantikan tetap dh ke?

    ReplyDelete
  57. iv bulan 4 aritu utk wk19..ada sape2 yg dapat lantikan tetap dh ke?

    ReplyDelete
  58. https://myjourlife.blogspot.com/2019/10/bilakah-tarikh-temuduga-spa.html

    ReplyDelete
  59. salam kak, nak tanya .. saya da dapat surat tawaran , tapi dekat situ tarikh bertugas ialah tarikh lapor diri.. tapi tidak dinyatakan bila dan di mana.. macam mana ye?

    ReplyDelete

My Dear, Terima Kasih Kerana Tinggalkan Komen Anda!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...